چرا خانواده مهم است؟

این روز ها همه ی کسانی که به نوعی برای خدمت به خانواده ها تلاش می کنند ، با پرسش هایی از این دست روبرو می شوند که :
به راستی چرا خانواده این قدر اهمیت دارد ؟ اگر خانواده نباشد ، چه می شود ؟ رابطه ی خانواده با جامعه چیست ؟ آیا وجود خانواده در جامعه ضروری است ؟ و...
چنین پرسش هایی بخصوص در چند سال اخیر ، تنوع بیشتری هم پیدا کرده است و گاه اصولی را زیر سوال می برد که نمی شود به راحتی از آن گذشت .
هجوم اطلاعات متنوع از گوشه و کنار دنیا ، رفت و آمد های آسان وارتباط نزدیک و تنگاتنگ با جا های دیگر دنیا ، مهاجرت ها و تکه تکه شدن خانواده ها و پرتاب شدن هر تکه به گوشه ای از جهان ، دیدن گوناگونی ذائقه ها و شرایط و موقعیت های زندگی مردم در گوشه و کنار دنیا ، ارتباط و اختلاط فرهنگی ، اثر پذیری از فرهنگ های دیگر حتی تقلید کورکورانه از آن ها و ... هر کس را که در اندیشه ی محکم کردن بنیان خانواده و رشد و بالندگی اعضای خانواده است ، بر آن می دارد تا پرسش هایی از این دست را جدی بگیرد ؛ هرچند برخی از آن ها به دفعات پاسخ گرفته باشد یا پاسخ ها روشن و تکراری باشد .
ارزش پرداختن به پرسش های مختلف در باره ی خانواده آن گاه بیشتر می شود که پرسش ها کمتر جنبه ی سوالی و بیشتر به قصد اعمال نظر ، الگو برداری مدل های ناموفق غرب در مورد خانواده و جهت دادن به افکار جوانان در این باره طراحی شده باشد .
در این موقعیت است که شاید چنین گفت وگوهایی بتواند منشا تفکری مجدد در باره ی اهمیت نهاد خانواده و جایگاه و نقش آن در جامعه شود .
به راستی چرا خانواده اهمیت دارد ؟
چه طور است که از پاسخ های بدیهی شروع کنیم . برای مثال :
خانواده اولین و بهترین بستر برای پرورش و هویت بخشی به نسل آینده است .
خانواده بهترین جایی است که نیاز های اولیه و اصلی انسان به بهترین نحو در آن رفع می شود .
خانواده می تواند در مقابل بسیاری از انحرافات اجتماعی ایستادگی کند و در کاهش آسیب پذیری از آن ها نقش داشته باشد .
خانواده می تواند به عنوان عاملی برای حفظ ارزش های یک جامعه عمل کند .
خانواده اصلی ترین و بنیادی ترین نهاد جامعه است و سلامت جامعه و خانواده به هم گره خورده و وابسته است .
و...
حالا ببینیم دلیل درستی این پاسخ ها چیست ؟ آیا این پاسخ ها که برای ما بسیار بدیهی است ، نمی تواند سبب واکنش های تند و تدافعی در نسل جوان و کم تجربه تر ها شود ؟ آیا این پاسخ ها با مخالفت و مقاومت بزرگتر هایی که مشکلات و مسایل مربوط به خانواده آنان را به نفی ضرورت خانواده متمایل کرده است ، روبرو نمی شود؟
بد نیست برای نمونه به چند موضوع مرتبط با این پاسخ ها فکر کنیم و آن ها را در ذهن مجسم کنیم و ببینیم بدون وجود خانواده ، در این موارد چه اتفاقی می افتد ؟
مثلا اگر خانواده نباشد ، تکلیف پرورش نسل آینده ، بویژه از نظر عاطفی ، چه می شود ؟
می دانیم که پرورش عواطف که در آغاز زندگی سرچشمه ی یادگیری هم به شمار می رود ، در محیطی آرام ، امن ، قابل اتکا به عنوان پشت و پناه ، ثابت و دارای الگو های مناسب برای تقلید و همانند سازی های اولیه ی کودک ، امکان پذیر است . آیا محیطی غیر از خانواده می تواند به طور عینی و واقعی نه ذهنی و کاذب ، دارای چنین ویژگی هایی باشد و بتواند به این ترتیب شخصیت و هویت نسل آینده را شکل دهد ؟
مثالی دیگر در این خصوص ، اهمیت رفع نیاز های جسمی ، روانی و عاطفی انسان در خانواده است . انسان در همه ی سنین از کودکی گرفته تا سالمند ی ، با هر وضعیت جسمی و روانی از سالم گرفته تا بیمار و رنجور یا کم توان ذهنی و جسمی برای رفع نیاز های انسانی خود احتیاج به خانواده دارد .
کجا بهتر از خانواده می تواند این نیاز ها را به صورت امن و پایدار رفع کند ؟ اهمیت امنیت و پایداری برای رفع چنین نیاز هایی را نمی توان نادیده گرفت یا به راحتی از آن گذشت ؛ هرچند در بعضی شرایط این نیاز ها ممکن است به طور سطحی ، گذرا ، موقت و نا امن رفع شود اما پی آمد های آن فرد و جامعه را دچار مشکل می سازد ؛ یا دست کم برای جامعه ی ما با گذشته و بافت فرهنگی خاص خودش چنین خواهد شد .
البته نگرانی ها و پرسش هایی هم در این باره وجود دارد ؛ از جمله این که آیا همه ی خانواده ها دارای امکانات و آگاهی های کافی برای انجام چنین وظایفی هستند و می توانند به درستی از عهده ی آن برآیند ؟
مسلما چنین نیست . همه ی خانواده ها به این مسئولیت خود به درستی واقف نیستند یا قادر نیستند از پس انجام وظایف خود در این باره به خوبی برآیند . اما این امر دلیل بر آن نیست که ضرورت وجود خانواده مورد تردید قرار گیرد . پس به جای تردید در باره ی اهمیت نقش واقعی خانواده ، باید به فکر رفع ضعف ها و کاستی ها در خانواده باشیم و بدانیم که حمایت از خانواده و آماده کردن آن برای ایفای چنین نقش هایی ، به مراتب عملی تر ، عاقلانه تر ، ساده تر و واقع گرایانه تر است تا کنار گذاشتن خانواده و آن گاه پرداختن به معضل تربیت نسل بدون خانواده یا کم توجهی به اهمیت محیط مناسب برای رفع نیاز های انسانی همه ی افراد جامعه ؛ پس اقدام برای توانمند کردن خانواده ها باید به عنوان یکی از اولویت های مهم اجتماعی مورد توجه قرار گیرد .
باز هم تکرار می کنیم که چنانچه خانواده برای ایفای نقش و انجام وظایف خطیر خود ضعیف باشد ، به معنی نفی ضرورت وجودش در جامعه نیست بلکه هشداری است برای جامعه که به اهمیت رابطه ی متقابل خود و خانواده و اهمیت نقش خود در توانمند کردن خانواده ها بیش از پیش توجه داشته باشد .
خلاصه این که :
خانواده در این عصر پر هیاهوی تردید ها ، نیازمند حمایت است . حمایت از نهاد خانواده دارای ابعاد اقتصادی ، علمی و فرهنگی است . اگر خانواده از نظر تفکر و عملکرد و از نظر مادی و معنوی توانمند شود ، آن گاه می تواند سر بلند و مقتدر به مسئولیت ها و وظایف خود عمل کند و به عنوان واحد بنیادین جامعه در سلامت جامعه هم نقش موثر داشته باشد .
ما می دانیم که نیاز ها و چالش های پیش روی خانواده ها به تدریج و با توجه به تغییر در شرایط زندگی اجتماعی تغییر می کند . پس کار مراقبت و حمایت از خانواده ها نیز مقطعی و گذرا نیست و باید برای آن برنامه ریزی های بلند مدت ، پیگیر و همه جانبه انجام شود .

 

سیب شناسی خانواده

سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده

خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد دارای اهمیت شایان توجهی است. اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد.عواملی چون شخصیت والدین ، سلامت روانی و جسمانی آنها ، شیوه‌های تربیتی اعمال شده در داخل خانواده ، شغل و تحصیلات والدین به وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده ، محل سکونت خانواده ، حجم و جمعیت خانواده ، روابط اجتماعی خانواده و بی‌نهایت متغیر دیگر در خانواده وجود دارند، شخصیت فرزند ، سلامت روانی و جسمانی او ، آینده شغلی ، تحصیلی ، اقتصادی ، سازگاری اجتماعی و فرهنگی ، تشکیل خانواده او و غیره را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

خانواده و اهمیت آن در دوره کودکی

نوزاد در خانواده به دنیا می‌آید و اولین تعاملات خود را با محیط آغاز می‌کند. در این کانون اولیه اولین تأثیر و تأثرات متقابل آغاز می‌شود و کودک کم کم در فرآیند رشد و اجتماعی قرار می‌گیرد. همانطور که روان شناسان معتقدند سالهای اولیه کودکی نقش بسزایی در رشد شخصیت و آینده او دارد. بیشتر طرحواره‌ها و شناختهای کودک از خود ، اطرافیان و محیط در این دوران شکل می‌گیرد. میزان سلامت جسمانی و روانی کودک بسته به ارتباطی است که خانواده با وی دارد و تا چه حد تلاش می‌کند نیازهای او را برآورده سازد.

کودکانی که در این سنین از لحاظ عاطفی و امنیتی در خانواده تأمین نمی‌شوند به انواع مشکلات مبتلا می‌شوند. مشکلات این کودکان اغلب با شیطنتها ، دروغگوییها و حرف نشنیدنهای ساده شروع می‌شود و با توجه به وضع نابسامان خانواده به بزهکاریها و جنایات بزرگسالی منتهی می‌شود. سخت گیری زیاد والدین یا بی‌توجهی آنها ، یا ننر و لوس بار آوردن کودک و برآورده ساختن کلیه نیازهای منطقی و غیر منطقی او ، شخصیت سالمی را به بار نخواهد آورد. سلامت خود خانواده ، تعادل شخصیتی والدین و آشنایی آنها به اصولی که می‌تواند محیط خانواده را سالمتر سازد، بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت خانواده در دوران نوجوانی

نیازهای مرحله نوجوانی دوران حساس است. بطوری که در کنار سایر تحولات و تغییراتی که از جنبه‌های جسمانی و روانی در فرد اتفاق می‌افتد، ویژگی مشترک و مهم دیگر آن دوران ، استقلال طلبی نوجوان در خانواده است. نوجوان می‌خواهد به طریقی رشد استقلال خود را به خانواده ثابت کند و بر این اساس شروع به ایجاد فاصله بین خود و خانواده می‌کند و به گروه همسالان نزدیک می‌شود.

در صورتی که خانواده در این دوران به کارکردهای اساسی خود آشنایی نداشته باشد و همچنین با ویژگیهای دوران نوجوانی آشنا نباشد، نخواهد توانست عملکرد تربیتی خود را به نحو احسن ایفا نماید. و چه بسا که اقدامات نادرست از سوی خانواده ، فضای نامناسب موجود در خانواده و غیره ، بیشتر و بیشتر نوجوان را از محیط خانواده دور ساخته و در صورتی که خانواده در گذشته نیز کارکرد تربیتی خود را به شیوه درست اعمال نکرده باشد و فرد از پختگی فکری کاملی برخوردار نباشد با گرایش به زمینه‌های ناسازگارانه مثل عضویت در گروههای افراطی و سایر زمینه‌ها مشکلات فردی و اجتماعی زیادی را به بار خواهد آورد.

سخت گیری زیاد والدین و خانواده در این دوران و همچنین سهل‌ گیری و آزاد گذاری آنها فرزند را موجودی سرکش ، طغیانگر و متزلزل بار خواهند آورد. از این گذشته این دوران ، دوران الگو گیری و همانند سازی و لازم است خانواده الگوهای مناسبی را برای نوجوان خود فراهم سازند. میزان حضور خانواده در اجتماع نیز در این اهمیت بسزایی دارد. هابز معتقد است که بسیاری از نوجوانان پریشان حال و آشفته به خانواده‌هایی تعلق دارند که از زندگی اجتماعی مجزا و بیگانه‌اند. خانواده در عین حال که کوچکترین واحد اجتماعی است، مبنا و پایه هر اجتماع بزرگ است. افراد سالم جامعه ، افراد موفق و افراد فعال اجتماعی از داخل خانواده‌های سالم بیرون آمده‌اند و افراد ناسالم پرورش یافته خانواده‌های ناسالم هستند.

اهمیت خانواده = سلامت خانواده

انحرافات خانواده ، عدم سلامت روانی خانواده ، مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده از لحاظ تأثیری که روی اعضاء خود دارد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد پیوند میان خانواده و اجتماع هستند. افراد پرورش یافته در خانواده وارد اجتماع می‌شوند و ویژگیهای سالم یا ناسالم خود را که در خانواده دریافت کرده وارد اجتماع می‌کنند. از این لحاظ سلامت یک جامعه به سلامت خانواده‌های آن وابسته است.

لامارک و لوپله و دیگران ، خانواده را مهمترین کانونی می‌دانند که جامعه از آن تغذیه می‌کنند. به این ترتیب فرد در کنار تأثیری که از اجتماع خود می‌پذیرد با توشه‌ای که از خانواده خود دریافت کرده است محیط پیرامون خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چنین تأثیراتی علاوه بر مسائل پیرامونی جزئی بلکه بر مسائل کلان اقتصادی - اجتماعی و سیاسی یک جامعه نیز نقش دارند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که اصلاح یک جامعه ، پیشرفت و ترقی آن از جنبه‌های مختلف تأثیر اصلاح خانواده ، توجه افراد به اهمیت خانواده و آموزش آنهاست. www.zibaweb.com

 

سلامت جامعه در گرو خانواده سالم

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی : خانواده به عنوان کوچک ترین نهاد اجتماعی ، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب ها ابتدا در خانواده ها بروز پیدا می کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد نا صحیح با آنها ، به درون جامعه نیز رسوخ می کند و در این شرایط دشوار دیگر نمی توان به راحتی مشکلات و آسیب ها را کنترل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، با توجه به شرایط امروز جامعه ، افزایش مشکلات ، آسیب ها و ناهنجاری ها و تغییرات زندگی نسبت به گذشته و... بنابراین چنانچه نتوانیم پایه های خانواده را محکم و استوار بنا کنیم در این صورت شاهد بروز آسیب ها و ناهنجاری ها در خانواده ها خواهیم بود.

امروزه انواع مختلف خشونت های خانگی ، اعتیاد ، طلاق و جدای عاطفی و... از جمله آسیب هایی است که سلامت خانواده ها را به مخاطره می اندازد.

بر همین اساس ، به منظور تحکیم بنیان و سلامت خانواده ها از سوی سازمان ها و نهادهای حمایتی مانند بهزیستی ، کمیته امداد و همچنین مرکز اموز زنان و خانواده اقدامات ، طرح ها و برنامه هایی در دست اجرا است که اجرای درست و فراگیر این برنامه ها می تواند کمک موثری در تقویت بنیان خانواده و جلوگیری از افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه باشد.

طرح رحمت در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در خانواده ها و تعمیق باورهای دینی زنان و تحکیم بنیان خانواده یکی از این طرحهایی است که در سال جاری به عنوان پایلوت در 5 استان کشور اجرایی شده است که بزودی مرکز امور زنان و خانواده نتیجه اجرایی شدن و همچنین تاثیر آن را در کاهش آسیب های اجتماعی در خانواده ها مطرح خواهد کرد.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در خصوص اقدامات بهزیستی برای ارتقاء جایگاه و تحکیم بنیان خانواده ، می گوید: توانمندسازی مردم به خصوص اقشار نیازمند ودرمعرض آسیب ، طرح آموزش مهارت های زندگی ، ایجاد گروه های همیاران سلامت روان و اجتماعی و پایگاه سلامت اجتماعی و... از جمله اقداماتی است که بهزیستی در این زمینه انجام می دهد.

رجب صمدی می افزاید: از طریق آموزش مهارت های زندگی به افراد نحوه برخورد و مواجهه با مشکلات و چالش های مختلف و همچنین نحوه تصمیم گیری آموزش داده می شود. این طرح چند سال است که در دبستان ها و مدارس راهنمایی اجرا می شود.

وی خاطر نشان می کند: در حال حاضر فقط 5 درصد دانش آموزان کشور تحت پوشش آموزش های مهارت زندگی قرار دارند در صورتی که بتوانیم با برنامه ریزی و افزایش اعتبارات دانش آموزان بیشتری را تحت پوشش این طرح قرار دهیم در این صورت خواهیم توانست به سلامت خانواده کمک موثری کنیم.

البته اقداماتی که در حال حاضر در جهت تقویت بنیان خانواده و جلوگیری از افزایش آسیب های اجتماعی انجام می شود خوب است اما به هیچ وجه کافی نیست و باید برای گسترش آنها ، مسئولان چاره ای بیندیشند در غیر این صورت در آینده ای نه چندان دور شاهد نابسامانی و تضعیف پایه های خانواده خواهیم بود.

در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات جامعه افراد خانواده کمتر فرصت می کنند درکنار هم باشند و باهم گفتگو و یا درد و دل کنند و این امر خود به خود تهدیدی برای سلامت نهاد خانواده خواهد بود به همین علت باید خانواده ها به این امر توجه کافی داشته باشند و روابط میان خود و فرزندانشان را بر پایه صداقت ، عشق و عاطفه بنا کنند.

با توجه به اینکه شخصیت فرد در خانواده شکل می گیرد بنابراین عملکرد و رفتار کودکان در جامعه نشانده تربیت صحیح و یا غلط والدین آنان است به همین دلیل  باید پدران و مادران امنیت روحی و روانی کودک را در خانواده تامین کنند و به آنها نحوه صحیح و سالم زندگی کردن و همچنین نحوه برخورد درست با مشکلات را بیاموزند.

در چنین شرایطی سلامت فرد و خانواده تا حدود زیادی تامین می شود و آسیب های اجتماعی کمتر به درون خانواده سالم رسوخ پیدا می کنند.

در خانواده هایی که از ثبات برخوردار نیستند به دلیل نابسامانی ، آسیب های مختلفی مانند کودک آزاری ، انواع خشونت های خانگی ، طلاق ، اعتیاد ، فرار فرزندان از خانواده ، اتفاق می افتد که باید با آموزش مهارت های زندگی نحوه صحیح ارتباط و همچنین برخورد با مشکلات به افراد خانواده ها آموزش داده شود.

جامعه شناسان معتقدند که آسیب های اجتماعی سالانه حدود 10 درصد افزایش پیدا می کنند و این امر محیط خانواده ها را به شدت تهدید می کند به همین دلیل دولت باید با ارائه برنامه های درست اقدام اساسی و جدی برای پیشگیری و کنترل از این آسیب ها انجام دهد ، چون یک سازمان مانند بهزیستی به تنهایی از عهده این امر بر نمی آید .سحر میرشاهی فارغ التحصیل مهندسی علوم و صنایع غذایی از دانشگاه شهید چمران اهواز

اهمیت خانواده و اثر ان در جامعه

                                                  به نام خدا

                                                                                                                                        برای این که بخواهیم به اهمیت این مکان مهم پی ببریم باید ابتدا به تعریفی از ان دست بیابیم .

اصلآلزومی نداره که ما تعریفی پیچیده از ان کنیم و بخواهیم که زیاد ذهن خود را درگیر ان کنیم به این ترتیب خانواده عبارت است از مکانی که تعدادی افراد از یک نژاد و از یک خون و یک اسم فامیلی و ویژگی های دیگر که تشکیل شده از ابتدا پدر و مادر و فرزندان که به خاطر نزدیکی زیاد انها به هم از تعامل خوبی با هم بر خوردارند به وجود امده  و در حال به پیش بردن  یک زندگی شیرین با هم هستند. یا به نحوی خانواده همان مکانی است که نقطه شروع همه ی پیشرفت ها است محل یادگیری های مهم و ارزشمند اجتماع است محل رشد و نمو افراد {هم والدین و هم فرزندان }است .

فکر کنم با کمی تفکر در تعریف فوق شما راحت به اهمیت اساسی ان پی برده اید .اهمیتی که بسیار واضح  است همان اهمیتی که محل همه ی یادگیری ها است به عبارتی اولین مکانی که هر یک از ما انسانها با ان برخورد میکنیم و در ان بزرگ میشویم همان کانون گرم خانواده است محلی که در ان انسانها به دلیل فضای گرم ان همواره خود را در مسیر پیشرفت قرار میدهند،در ان احساس غریبی نمیکنند و عوامل  دیگر که از ذکر ان در اینجا خودداری میکنم و کامل کردن ان را به دست خود شما میدم .

زمانی به اهمیت این کانون مهم پی خواهیم  برد که جامعه ای سالم یا ناسالم داشته باشیم جامعه ای رو به پیشرفت میره در زمینه های مختلف کهاز خانواده هایی سالم و با فرهنگ و مسؤلیت پذیر برخوردار باشد ،چنین خانواده هایی از هر لحاظ میتوانند باعث پیشرفت شوند چه از لحاظ شیوه های مصرف گرای در جامعه چه از لحاظ ایجاد کردن حس مسؤلیت ملیت گرایی و قبول ارمانهای جامعه در افراد و کاهش بزه کاری ها و در کل حفظ سلامت روانی جامعه از اهمیت بالایی برخوردار هستند .{جامعه ای خوشبخت است که از وجود خانواده هایی سالم در خود بر خوردار باشد }

اما بیاید که با هم از خانواده هایی بگیم که وجود انها همچون خوره ای هستش که یواش یواش از درون خود و جامعه و افراد خود را میخورد و نبود انها به جای بودن انها بسیار برای جامعه مفید است این گونه جامعه ها همواره باید خرابکاری های ناشی از شیوه های تربیتی نادرست و عدم مسؤلیت انها در قبال ارمانهای جامعه و غیره را جبران بکندادامه ی بحث را در این مورد را به خود شما عزیزان واگذار میکنم.

اگر خواهان پیشرفت در هر زمینه ای هستیم و میخواهیم که از جامعه ایی سالم و توسعه یافته و مطرح در سطح جهانی برخوردار باشیم و در دنیا به عنوان یک الگوی رفتاری از مون یاد کنند باید سطح فرهنگی خانواده ی خود را بالا ببریم و ان را مانند یک نیروی جنگی از هر لحاظ اول برای مقابله با دشمن و بعد برای پیروزی بر ان اماده کنیم .حتی اگر ما به پیشرفت جامعه ی خود اهمیت نمیدهیم برای موفقیت خانواده و اعضای ان هم که شده احتیاج به فرهنگ سازی در درون خود در موارد مختلف را داریم اگر کاری غیر از این کنیم به جای پیشرفت چیزی جز پسرفت گیرمون نخواهد امد به جای کانونی گرم و صمیمی کانونی سرد و بی جان خواهیم داشت به جای مکانی که همه دوست دارند همواره در ان باشند و هم دیگر را در ان ببینند سعی برای فرار کردن از ان محیط تحت هر شرایطی میکنند.

در اخر گویم که بیایید انقدر خانواده ای خوب و سالم و موفق ایجاد کنیم که الگویی برای همه باشیم و این کاری سخت و دور از انتظار نیست کمی عشق خواهد و کمی راستی و کمی هم تلاش.

 

میت خانواده :         خانواده بعنوان سنگ بنای تمدن بشری از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . زمانی آحاد جامعه از سلامت لازم و کافی  برخوردار است که دارای خانواده سالم و متعادل باشد . خانواده ا ی که در آن اعضاء احساس امنیت کرده و در بین آنان تفاهم ، درستی ، عشق،و صمیمیت حا کم باشد .     دامنه ’ بحث در خانواده و اهمیت آن بسیار گسترده است . انسان در دامان خانواده قدم به عرصه حیات می گذارد و تا پایان عمر خود عضوی از یک خانواده باقی می ماند . دوام و ثبات بشریت بستگی کا مل به وجود خانواده دارد .پیشرفت اجتماعی و اقتصادی هر جامعه ای     نتیجه مستقیم زحمات و تلاش خانواده است . بخا طر همین اهمیت است که در مجمع بین المللی وقتی نما یند گان مردم جهان گرد یک میز اجتماع می نمایند پس از بحث و گفتگو به این نتیجه می رسند که« خانواده رکن طبیعی و اساسی اجتماع است و حق دارد از حمایت جامعه و دولت بهر ه مند شود .»  ( ماده 16 اعلا میه جهانی حقوق بشر )   امروزه ملل جهان بخاطر نقش عظیم خانواده در ترقیات و توسعه اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی این کانون را از جهات گونا گون مورد حمایت قرار می دهند تا استحکام  آن را فرا هم سازند و از فرو پاشی آن به علل مختلف جلو گیری نمایند . یکی از جهات دیگری که که اهمیت خانواده را بیشتر آشکار می کند پرورش و تربیت کودک است . پرورش فرزند آنچنان که در خانواده مقدور است در جای دیگر ممکن نیست علتش اینست که تعلقات روحی فرزند نسبت به وا لدین امری است طبیعی و کودک با والد ین ارتباط خونی دارد . پس خانواده اولین محلی است که  شخصیت  کودک در آن شکل می گیرد زیرا کودک در بیشتر حالات از رفتار و کردار  پدر و مادر سر مشق می گیرد . خانواده خوب وسالم می تواند بهترین آمو زشگاه برای کودک باشد و کودک در آن آموزشگاه درس لبخند، درستی ، محبت ، تعادل، خوش خلقی ، آرا مش، تکا مل ....را بیا موزد و از طرف دیکر می تواند بد تر ین آ مو زشگاه باشد و در آنجا طفل درس ترشررویی، کینه جویی، انتقام ، قساوت ، نا درستی ، جنایت ،    دو رویی و...بیا موزد .خانوا ده بطور مستقیم سهم بسزا یی در بنای تمدن انسانی و انتقال فرهنگ بشری از نسلی به نسل دیگر دارد . خانواده با آ موزش اصول و قواعد ادب و اخلاق کودک را برای ورود به اجتماع و پذ یرش مسئو لیت در جامعه آماده می سا زد . پر ور ش فرزند در خانواده بعنوان مهمترین و اساسی ترین کارکرد آن جایگاه خا صی دارد و زمانی می توان گفت خانواده از سلا مت کافی و لا زم بر خوردار می با شد که بتواند علاوه برکار کرد مذکور دیگر وظا یف خود را از قبیل کارکرد زیستی، اقتصادی ، جنسی و فرهنگی را نیز به درستی انجام دهد .   حال با توجه به مقدمه مذ کور جایگاه مدد کاری خانواده و اهمیت آن تا اندازهای آ شکار می شود ما در  مطالب ذیل آهنگ آن داریم که به این مهم بپردازیم .    *مد د کاری خانواده :         مدد کاری خانواده ، کار با خانواده ها ، اطفال ، سا لمندان و نظیر آن است . سا زمان خدمات اجتماعی اولویت بالا یی برای این گونه مدد کاری اجتماعی قائلند . بسیاری از مرا جعات به مدد کاری اجتماعی از فقر ، کمبود ها و نظا یر آن ناشی می شود . همچنین در موارد زیادی مشکلات مر بو ط به روابط اجتماعی افراد در درون خانواده است و این بخش مهمترین زمینه ای است که مدد کاری اجتماعی تحت عنوان مدد کاری خانواده به آن می پردازد.در سه دهه’ اخیر روش  ((خانواده درمانی family therapy )) یاهمان مددکاری خانواده کاربرد زیادی در جوامع مختلف دا شته است . در این نوع مدد کاری رفتار ا فرد در ارتباط با مسائل و مشکلات آنها مورد مطا لعه قرار می گیرد . در این روش به اعضاء کمک می شود که چگونه مسائل و مشکلات مطرح در خانواده را مورد توجه  قرار و با درک متقابل برای رفع مشکل خانواده بر نا مه ریزی منطقی انجام می دهند .          * شنا خت پویایی خانواده :   تفاوتها و اختلا فاتی مر بوط به نژاد ، سا ختار اجتماعی و طبقات اجتماعی فر هنگ و اعتقادات مذ هبی سا ختار مختلفی را برای خانواده ها به دنبال آورده است  به عبارت دیگر نوع پویایی درون خانواده های مختلف تحت تا ثیر عوا مل فوق و سایر عوا مل متفا وت است . از این رو دو وظیفه مدد کار شنا خت  دقیق سا ختار خانواده است از نقطه نظر مدد کاران اگر یک خانوا دهبتواند بر حسب لزوم انعطا ف لازم را از خود در زمینه های  مختلف نشان دهد کمتر با مشکل مواجه می شود . یعنی می تواند با توجه به زمان و شرایط      مو جو د خود را با کمبود ها و نیازها ی جدید و نظیر آن تطبیق دهد کمتر با مشکل موا جه می شود .        در خدمات اجتماعی عموماً می بینیم خانواده ها در انطباق خود با قوانین با مشکل مواجه هستند . خانواده ای  که از سا ختار و سازمان مطلوب  بر خوردار نیستند تا حد زیادی فرا موش می کنند که هر نسلی دارای حد و مرز خاص خود است به عبارت دیگر شاید بزر گتر ین بحران خا نوا ده ها انتقال بچه ها از طفولیت به بلو غ می با شد یعنی تضادی که بین بین دو نسل با توجه به ارزشهای آنها بوجود می آید حد و حدودی است که از شکاف و  ً فا صله نسلی ًناشی می شود در چنین حالاتی خانواده ها معمو لاً با افراد خود به اشکال مختلف دچار مشکل می شوند . در این قسمت مدد کار اجتما عی خانواده می تواند نقش اساسی و مهمی را در تفهیم و تفاهم اعضا ءخانواده  نسبت به یکدیگر و درک جوانان و نوجوانان  بوسیله والد ین با توجه به شرا یط زمانی که جوانان در آن زند گی می کنند ایفا نمایند .   ·       روش برخورد در مدد کاری خانواده :   مدد کاران خانواده در جریان کار خود با خا نواده ها به شکلی منظم چهار مقطع زیر را با ید مورد توجه قرار دهند :   1-  مقطع را بطه اجتماعی : socixlstxye   در این مقطع مددکار اجتماعی از اعضا ءخانواده می خوا هند به شکلی که راحت هستند برای مصا حبه و معرفی خود حا ضر شوند مدد کار خود را معر فی نموده و با تک تک اعضاء آ شنا می شود . همچنین با ید نسبت به هر گونه غیبتی در ار تبا ط با اعضای خانواده  نیز مطلع گردد . طرز برخورد ، شیوه نشست و بر خا ست و نظیر آن در این آ شنایی مقد ما تی و مصا حبه اولیه اهمیت زیادی دارد .   2-  بر خورد با مسئله : proplemstaye   در این مقطع مدد کار نسبت به هر گونه مسئله مو جود در آن خانواده سوء ال می کند و از آنها می خواهد که به چه تغییر یا کمکها یی نیاز دارند . مدد کار اجتما عی در این مقطع باید با دقت به سخنان اعضاء خانواده گوش فرا داده و به نظرات آنها پی ببرد و اطلاعات کلی لازم را در رابطه با خواستها و نیازها ی افراد بدست آورد بطور خلا صه در این بخش مدد کار اجتماعی مسئله و مشکلی که بر کار کرد خانواده تا ثیر گذار است را به صورت دقیق و علمی مورد توجه و بر رسی قرار می دهد .   3-  مقا بله : interaetion   در این مقطع مدد کار اجتماعی محیط مساعد و توام با آرا مش فرا هم می نماید تا اعضاءخانواده به را حتی با یکدیگر به بحث و منا ظره بپردا زند . مدد کار اجتماعی نباید بحث آنان را قطع کند بلکه در صورت لزوم و مشاهده فا صله گیری اعضاء خانواده از مو ضوع اصلی جلسه آنان را هدا یت نما ید . در این مقطع مدد کار باید راه حلها یی که خود اعضاء برای حل مشکل خانواده پیشنهاد می کنند استفاده کند در این بخش با تا کید بر مشا رکت اعضاء خانواده ضروری است مدد کاران خانواده ها در این مقطع تمر کز و توجه کافی نسبت به مسئله و ایده ه های اعضا ء خانواده نسبت به حل مسئله یا مسا ئل از خود نشان می دهندمعطوف دارد .   4-  مقطع پا یا نی : Endinystaye   در این مرحله مدد کار پس از شنیدن نظرات و پیشنها دات اعضاء خانواده تکا لیف و دستوراتی که در حول مسئله و مشکل بوده وباعث می شود ثبات و آرا مش لا زم مجدداً به سیستم خا نواده بر گردد را ارائه نموده و در صورت لزوم زمان جلسه اینده را مشخص نموده و با خدا حا فظی اعضای خانواده را ترک می کند . لازم به ذکر است مدد کاران خانواده در تمامی مرا حل اصول عمومی و اولیه مدد کاری را مد نظر داشته با شند و مورد توجه قرار دهند و همچنین در صورت نیاز بر اساس تکنیکها ی مدد کاری فردی بصورت جدا گانه نیز با اعضای خانواده مصا حبه می نما ید .   * مدد کاری اجتماعی – خدمات و رفاه خانواده :        هدف از مطا لعه و بررسی خانواده از دید گاه مدد کاری اجتماعی کمک به فرد مدد جو و اعضاء خانواده او در بدست آوردن روا بطی هما هنگ در زندگی خانوادگی است . در سا لهای اخیر تاکید فزا ینده ای بر تعلیم و تر بیت به عنوان یک فرا یند تقویت کننده روابط بین اعضا ی خا نواده و نیز صحبت و  همکاری متقابل بین آنها وجود داشته است . عده ای  این نوع فعالیتها را تعلیم و تر بیت خانواده نا میده اند که آن تو سط مدد کاران اجتما عی  در سازمانهای خدماتی خانواده به اجرا در می آید.به هر حال این سازما نها تلا ش خود را برای حفا ظت خانواده از طریق برنا مه های تعلیم و تر بیت   بز رگسالان  انجمنها ی تر بیتی وا لد ین ، بحثها ی گرو هی برای زو جها ی جوان     تا زه ازدواج کرده ، تا سیس با شگاه هایی به همین منظور ، انجمنهای رفاه خا نواده و ....دنبال می کنند این فعا لیتها بعنوان روشی که بو سیله آن به مردم ارائه طر یق    می شود و به آن  وسیله ادرا ک آنها نسبت  به مسا ئل رشد می یابد از اهمیت خا صی بر خوردار است . نقش ویژه مدد کار اجتما عی این است که او تمام علا قه و تجربه حرفه ای خود را برای فردی که در مشکل و اضطراب به سر می برد صرف کند و از   منا بعی که جامعه ممکن است در اختیار دا شته با شد آ گاه با شد .   در تمدن شهری و جا معه صنعتی امرو زی خانواده شدیدا بصورت الگو و مجمو عه ای در آمده است که بصورت کا مل رضا مندی تمام اعضای خانواده را فرا هم نمی آورد .   مشاوره ازدواج بعنوان یکی از فعالیتهای  اساسی مدد کاران تلقی می شود این فعا لیتها بطور منظم شامل را هنما ئی ها یی است که مدد کار اجتماعی به دو شریک زندگی کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا برنا مه آنان ضامن شاد ما نی آنها در روابط اجتما عی ،جنسی ، فرهنگی و ... خصوصا ً با توجه به شرا یط اقتصا دی و شغلی ،     شا غل بودن زن ، رو ابط انها با والدین و فا میلها ی طر فین و سلا متی و مشکلات رفتا ری خوا هد بود یا نه   در مشا وره قبل یا بعد از ازدواج ممکن است مدد کار اجتماعی با عنا یت به مشکلا ت نا شی از عوا مل جسمی یا روانی به انان توصیه می نماید به پز شک یا متخصص مربوط مرا جعه کنند . یا اینکه خود مدد کار آنها را به مرا کز مورد نظر معر فی کند . هم چنین مدد کار بهره گیری از یک کلنیک آ سیب شنا سی یا روان شناسی را در صورت عدم انطباق و هما هنگی جنسی و نا هما هنگی در الگو ها ی رفتاری مدد جو یان برای دست یا بی به در مان هر چه سریعتر تو صیه می کند .       یکی از زمینه های مهم فعا لیت مدد کار اجتماعی در خا نواده توجه به رفتار ها و الگو های تربیتی است که از طر ف وا لد ین برای فرزندان اعمال می شود . نقش خانواده در شکل گیری شخصیت کودک قابل توجه و دقت است . کودک را می توان به دفتری سفید تشبیه کرد که در آن چیزی نوشته نیست و یا نو شته است ولی خوانا نیست و این وا لدین هستند که در این دفتر چیزهای افتخار آمیز می نویسند یا ذلت آفر ین ، بر اساس روش تربیتی وا لدین است که در آینده کودکی متعادل ، درست کردار و ارام تحویل جا معه می دهند و یا کودکی پر خا شگر ، جنا یت کار ، سارق ، معتاد و ...         سعی مدد کاراجتماعی این است که با توجه به سا ختار خا نواده الگو ی تربیتی سالم را برای تر بیت فرزندان به آنان ارائه نمایند هدف مددکار اجتماعی این است که نزاع بین والد ین و کود کان را در مورد زمینه های انتخاب بازی ،دوست یابی و       فعا لیتهایی که سا زگاری با سن آنها نیاز است را برطرف نما یند ، عنصر اصلی در کار مدد کار خا نواده مشاوره با تمام اعضاء خا نواده به منظور جلو گیری از بی سا زمانی فردی و خا نوادگی ، خصو متها ی متقابل ، از هم گسیختگی خانواد گی و ... می باشد . در صور تیکه اختلاف عقیده ، بی علا قگی و اضطراب در سیستم خانواده بروز کند مدد کار اجتماعی سعی مبکند به اعضای خانواده در فهم بهتر و ایجاد تما یل برای همکاری دو جانبه به منظور غا لب آمدن بر تهدیدات برای رسیدگی به یک زندگی خانوادگی مو فق کمک کند . این خدمات  و تسهیلات برای افرای که ما یل به استفاده سا زنده از آن هستند چه از نظر اقتصادی محتا ج با شند یا نبا شند ارائه می شود مدد کاران اجتماعی بطور مدا وم به بر طرف کردن اختلا فات و تنشهای خانوادگی و همچنین تغییر محیط و وضعیت سلا متی و وسیله ترتیب دادن کمکهای مالی ، پیدا کردن مسکن با قیمت منا سب ، شغل ر ضایت بخش و تا مین در مانهای جسمی و روانی از طریق استفاده از امکانات جامعه مخصوص بیما رستانها و کلینیکها کمک میکند . این نوع مدد کاری شامل به اصطلاح ًکار پشتیبانی ً تشویق و هدا یت وا لدین به منظور    تا مین روابط روابط سازنده با کودکان یا سایر ا عضای خانواده است به هر حال مدد کاری صحیح و کار آمد مستلزم این است که مدد کار دارای فهم و شنا خت صحیحی از شخصیت مدد جو   محرکها و رفتار و مو قعیت او در درون خانواده  با شد .   مهمترین مشکلا تی که امرروزه خانواده ها با آن موا جه هستند بیشتر مبتنی بر شرایط اقتصادی  ،، فر هنگی ، محیطی ، بهداشتی و روانی است . مشکل اقتصادی اغلب به دلیل بیماری در  خانواده بو جود می آید که در نتیجه باعث اضطراب زیاد و مشکلات فردی نیز می گر دد .خصوصا ً این مسئله قابل توجه است که دستا ورد های علم پزشکی همیشه به سا دگی و به فوریت در اختیار بیماران کم در آمد  قرار نمی گیرد . بد هکاری ، تغییر شغل و دستمزدها ی کم به شرایط عادی و شاد زندگی آسیب می رساند . عدم دسترسی به مسکن مناسب در بسیاری منا طق ، خصوصاً برای خانواده ای که دارای بچه های زیاد می باشند مشکل آفرین است . زوجها ی جوان در چنین شرایطی مجبور هستند که در خانه های استیجاری با فضای اندک یا با والدین خود زندگی کنند که در هر دو صورت با مشکلاتی مواجه خواهند بود . که در نهایت منجر به نا رضا یتی ها ی روانی و یک سری اختلا فات می با شد .       اختلا لات روانی ، تر بیتی و خا نوادگی اغلب نا شی از ازدواجهای شتا بزده زوجهای جوان که تحت تاثیر احسا سات زود گذر هستند وازدواج را بعنوان وسیله ای برای برقرار کردن تصویری از عشق و  اعتماد داشته وبه ملا کهای اساسی که برای ازدواج لازم و ضروری است از قبیل  ًرشد عا طفی و فکری  ً تشابه علا ئق و طرز تفکر نسبت به امور ، تشابه مذ هبی ، تشابه تحصیلی ، نشانه طرز تفکر نسبت به امور جنسی ، تشابه علا ئق به زندگی و سرعت عمل در کارها تشابه فرهنگی توجه نمی کنند بو جود مآا ید . مشاوره تنها امکان ایجاد محبت ، صبر و استقامت لازم برای دسیابی به یک زندگی زنا شویی منا سب را فراهم نخواهد آورد بلکه ممکن است بعنوان وسیله ای برای ایجاد تفاهم متقابل و یا زمینه تلا ش برای رسیدن به یک توافق مثبت و خوب ایفای نقش کند .   به هر حال خانواده  هایی که دچار فقر مادی و فر هنگی  میبا شند بطور متوالی از نا رضایتی ، بر خوردها و خصومتها ومشکلات بین فردی ، عدم هما هنگی با هنجار های اجتماعی رنج می برند و در این نوع مشکلات نیاز به کمک دارند و به همین دلیل     مو سسات   بخشهای خصوصی خدماتی به منظور کمک به مدد جویان و اعضا ء خانواده آنان برای بر قراری یک زندگی خانوادگی عادی به طور مو قت کمکهای مالی و یا مسا عدتهای مشاوره ای لا زم را برای بهبود و باز سازی سازمان خانواده در اختیار آنها قرار می دهند

 

 

انواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد دارای اهمیت شایان توجهی است. اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد.

عواملی چون شخصیت والدین ، سلامت روانی و جسمانی آنها ، شیوه‌های تربیتی اعمال شده در داخل خانواده ، شغل و تحصیلات والدین به وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده ، محل سکونت خانواده ، حجم و جمعیت خانواده ، روابط اجتماعی خانواده و بی‌نهایت متغیر دیگر در خانواده وجود دارند، شخصیت فرزند ، سلامت روانی و جسمانی او ، آینده شغلی ، تحصیلی ، اقتصادی ، سازگاری اجتماعی و فرهنگی ، تشکیل خانواده او و غیره را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
خانواده و اهمیت آن در دوره کودکی
نوزاد در خانواده به دنیا می‌آید و اولین تعاملات خود را با محیط آغاز می‌کند. در این کانون اولیه اولین تأثیر و تأثرات متقابل آغاز می‌شود و کودک کم کم در فرآیند رشد و اجتماعی قرار می‌گیرد. همانطور که روان شناسان معتقدند سالهای اولیه کودکی نقش بسزایی در رشد شخصیت و آینده او دارد. بیشتر طرحواره‌ها و شناختهای کودک از خود ، اطرافیان و محیط در این دوران شکل می‌گیرد. میزان سلامت جسمانی و روانی کودک بسته به ارتباطی است که خانواده با وی دارد و تا چه حد تلاش می‌کند نیازهای او را برآورده سازد.

کودکانی که در این سنین از لحاظ عاطفی و امنیتی در خانواده تأمین نمی‌شوند به انواع مشکلات مبتلا می‌شوند. مشکلات این کودکان اغلب با شیطنتها ، دروغگوییها و حرف نشنیدنهای ساده شروع می‌شود و با توجه به وضع نابسامان خانواده به بزهکاریها و جنایات بزرگسالی منتهی می‌شود. سخت گیری زیاد والدین یا بی‌توجهی آنها ، یا ننر و لوس بار آوردن کودک و برآورده ساختن کلیه نیازهای منطقی و غیر منطقی او ، شخصیت سالمی را به بار نخواهد آورد. سلامت خود خانواده ، تعادل شخصیتی والدین و آشنایی آنها به اصولی که می‌تواند محیط خانواده را سالمتر سازد، بسیار حائز اهمیت است.
اهمیت خانواده در دوران نوجوانی
نیازهای مرحله نوجوانی دوران حساس است. بطوری که در کنار سایر تحولات و تغییراتی که از جنبه‌های جسمانی و روانی در فرد اتفاق می‌افتد، ویژگی مشترک و مهم دیگر آن دوران ، استقلال طلبی نوجوان در خانواده است. نوجوان می‌خواهد به طریقی رشد استقلال خود را به خانواده ثابت کند و بر این اساس شروع به ایجاد فاصله بین خود و خانواده می‌کند و به گروه همسالان نزدیک می‌شود.

در صورتی که خانواده در این دوران به کارکردهای اساسی خود آشنایی نداشته باشد و همچنین با ویژگیهای دوران نوجوانی آشنا نباشد، نخواهد توانست عملکرد تربیتی خود را به نحو احسن ایفا نماید. و چه بسا که اقدامات نادرست از سوی خانواده ، فضای نامناسب موجود در خانواده و غیره ، بیشتر و بیشتر نوجوان را از محیط خانواده دور ساخته و در صورتی که خانواده در گذشته نیز کارکرد تربیتی خود را به شیوه درست اعمال نکرده باشد و فرد از پختگی فکری کاملی برخوردار نباشد با گرایش به زمینه‌های ناسازگارانه مثل عضویت در گروههای افراطی و سایر زمینه‌ها مشکلات فردی و اجتماعی زیادی را به بار خواهد آورد.

سخت گیری زیاد والدین و خانواده در این دوران و همچنین سهل‌ گیری و آزاد گذاری آنها فرزند را موجودی سرکش ، طغیانگر و متزلزل بار خواهند آورد. از این گذشته این دوران ، دوران الگو گیری و همانند سازی و لازم است خانواده الگوهای مناسبی را برای نوجوان خود فراهم سازند. میزان حضور خانواده در اجتماع نیز در این اهمیت بسزایی دارد. هابز معتقد است که بسیاری از نوجوانان پریشان حال و آشفته به خانواده‌هایی تعلق دارند که از زندگی اجتماعی مجزا و بیگانه‌اند. خانواده در عین حال که کوچکترین واحد اجتماعی است، مبنا و پایه هر اجتماع بزرگ است. افراد سالم جامعه ، افراد موفق و افراد فعال اجتماعی از داخل خانواده‌های سالم بیرون آمده‌اند و افراد ناسالم پرورش یافته خانواده‌های ناسالم هستند.
اهمیت خانواده = سلامت خانواده
انحرافات خانواده ، عدم سلامت روانی خانواده ، مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده از لحاظ تأثیری که روی اعضاء خود دارد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد پیوند میان خانواده و اجتماع هستند. افراد پرورش یافته در خانواده وارد اجتماع می‌شوند و ویژگیهای سالم یا ناسالم خود را که در خانواده دریافت کرده وارد اجتماع می‌کنند. از این لحاظ سلامت یک جامعه به سلامت خانواده‌های آن وابسته است.

لامارک و لوپله و دیگران ، خانواده را مهمترین کانونی می‌دانند که جامعه از آن تغذیه می‌کنند. به این ترتیب فرد در کنار تأثیری که از اجتماع خود می‌پذیرد با توشه‌ای که از خانواده خود دریافت کرده است محیط پیرامون خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چنین تأثیراتی علاوه بر مسائل پیرامونی جزئی بلکه بر مسائل کلان اقتصادی - اجتماعی و سیاسی یک جامعه نیز نقش دارند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که اصلاح یک جامعه ، پیشرفت و ترقی آن از جنبه‌های مختلف تأثیر اصلاح خانواده ، توجه افراد به اهمیت خانواده و آموزش آنهاست.